Robe De Mariée Robe De Mariée Balklänning

Fremtidens Rema1000

Fremtidens Rema 1000
Hvor:
Landsdekkende
Status:
2.plass i konseptkonkurranse, 2014
Oppdragsgiver:
REMA Eiendomsutvikling Norge AS

Kubisme og kuttisme

S – M – L – XL: En av de største utfordringene med å utvikle et helhetlig konsept for REMA 1000 sine butikker, er den store variasjonen av størrelser og kontekster det skal inngå i. Vi har løst dette med å dele inn forslaget i fire størrelser: Small, medium, large og extra large. Det helhetlige konseptet benytter samme formsvar overalt, men skalerer formene slik at de passer til de ulike størrelsene på butikkene rundt omkring i Norge.

REMA Eiendomsutvikling Norge AS inviterte høsten 2014 til begrenset arkitektkonkurranse om utforming av nytt estetisk uttrykk på fremtidens REMA 1000-butikker. Vi bestemte oss for å sette fokus på butikkens «håndtrykk»: altså det som møter deg når du kommer for å handle på Rema 1000.

Overordna mål har vært:
• Annonseringen på gaten, langs motorveien, og i kjøpesenteret skal være tydelig, enkel og helhetlig.
• Vi vil gi fasadene et rent og smakfullt uttrykk, slik at produktene inne i butikken assosieres som sunne og gode.
• Vi vil at REMA 1000-butikkene skal framstå som åpne og vennlige; de skal invitere folk inn og de skal gi noe tilbake til de som oppholder seg i butikkenes omgivelser.
• Vi har ønsket å finne frem til en løsning som er pen og skikkelig, og som samtidig kan standardiseres i bestilling, produksjon og montering. Dette vil igjen føre til at bygningsmessige tiltak lett kan iverksettes av en liten organisasjon, der det er kort vei fra beslutning til gjennomføring.
• Vi vil lage en løsning som tar i bruk kjente og gode miljøtiltak, og hvor de ytre flatene synliggjør miljøprofilen for alle som går inn i eller passerer butikkene.

Løsningen vår kan kort oppsummeres slik:
Alle de ulike fysiske elementene REMA 1000 bruker for å identifisere seg, uttrykkes i et ryddig, kubistisk formspråk:
• Skiltene blir til lysende prismer med logo og åpningstider.
• Søppelbøtter og tilbudsplakater monteres sammen og blir en rektangulær søyle på siden av inngangen.
• Flagg og vimpler omskapes til lysende kuber og prismer som kan plasseres i veikant, på parkeringsplasser og på tak.
• Handlevognparkering blir plassert i renskårne, firkantede små hus
• Sykkelparkering og sittebenker blir en del av identitetselementene/markørene.

Kategori: bygg, næring